Vyberte prosím pobočku zásilkovny.

Kontrola e-mailu

Zadaný e-mail už existuje. Prosíme, přihlašte se.


Upozornění!

Toto zboží nelze vložit do košíku!

V košíku již máte vložený stejný produkt. V  tomto případě již nelze přidat jeho bezplatnou ukázku.

Upozornění!

V košíku se nacházelo zboží, které bylo přepsáno!

Z košíku byla odebrána bezplatná ukázka produktu, který si v objednávce kupujete.

0 Kč

NavigaceNavigace Taktik 0
  • Úvod
  • Jaké hrozby přináší rozvoj digitálních technologií?

Jaké hrozby přináší rozvoj digitálních technologií?

  • Rozhovor s odborníkem na mediální výchovu Michalem Kaderkou na téma hrozeb v digitálním prostředí.
  • Michal Kaderka je spoluzakladatel Aliance pro otevřené vzdělávání a uznávaný odborník na mediální výchovu.
  • O tématu mediální výchovy ve výuce se můžete dozvědět na kurzech DVPP.

Jaké nové hrozby přináší současný rozvoj digitálních technologií?

Michal Kaderka: Je zde spousta pozitiv, kterými nám digitální média a technologie usnadňují život, ale zároveň to přináší nové hrozby. Abychom například mohli nakupovat, tak musíme mít bankovní účty, musíme operovat s penězi v on-line prostředí a musíme se někam logovat. Tedy všechno, co nám umožňuje internet, ale vše je vyváženo tím, že o sobě musíme prozrazovat mnohem více informací než dříve. Musíme si uvědomit, že za svou aktivitou na internetu zanecháváme vlastní digitální stopu. Tím vlastně o nás poskytujeme informace ostatním, které mohou být kdykoliv dohledatelné.

Můžete konkrétněji uvést co je to digitální stopa?

Michal Kaderka: To je záznam, který po sobě necháváme našim pobytem na sociálních sítích a obecně v internetovém prostředí. Například to může být všechno, co odchatujeme, pošleme jako fotografie, zveřejníme na sociálních sítích, nebo zanecháváme v diskusních fórech.

Proč bych měl mít obavu, ze své digitální stopy, když na internetu nedělám nic nebezpečného?

Michal Kaderka: Pokud nic nebezpečného neděláte, tak je všechno v pořádku. Problém je však v tom, že spousta lidí neví, že dělá něco špatného či nebezpečného. Mnohdy si ani neuvědomí, že porušují zákon. Například píší nenávistné komentáře (hatespeech), kterými vyzývají k násilí proti určitým skupinám ve společnosti, čímž porušují zákon. Na druhou stranu se to nemusí týkat jen porušování zákona, může to být i v jiné rovině. Například nepoučený člověk je schopen nepřijít do práce a napsat na Facebooku, že se večer opil, má kocovinu a proto zůstává doma. Takto o sobě sdělí informaci, která je v konfliktu se zájmy jeho zaměstnavatele. Může tak potencionálně ohrozit svoji pracovní pozici.

A jaké jsou celospolečenské hrozby, například u volebního chování?

Michal Kaderka: Někteří experti, sociologové a politici tvrdí, že sociální sítě rozdělují společnost, nebo ji minimálně nesjednocují. To je dáno principem sociálních bublin, ve kterých se pohybujeme na sociálních sítích. Ty jsou posíleny algoritmem Facebooku, který nám vlastně filtruje zprávy, které se k nám zobrazují. Jsme v podstatě uvězněni v nějaké názorové bublině a připadá nám, že názor někoho jiného je neakceptovatelný, protože je zaměřen proti nám. Na sociálních sítích lze velmi často vidět komentáře k názoru některého z politiků, ve kterých si lidé stěžují, že takový politikův názor či záměr je zaměřen proti všem a nikdo se ním nesouhlasí. Ten, kdo píše takovýto komentář, je totiž přesvědčen, že není nikdo v ČR, kdo by s názorem toho politika souhlasil. To vše ještě umocňuje anonymizované prostředí sociálních sítí, které nikoho nenutí ke konsenzu či dialogu. Takže sociální sítě spíš propast ve společnosti prohlubují, než aby lidi spojovaly.

Popište prosím jak vzniká sociální bublina.

Michal Kaderka: Každý z uživatelů sociálních sítí je členem nějaké sociální bubliny. Ta vychází z toho, že si přidáváme přátele a propojujeme se s nimi. Většinou je to na základě nějaké naší zkušenosti. U současných dospělých budou většinu tvořit přátelé z období práce a střední nebo vysoké školy. Čím však půjdeme dále do minulosti, tím méně přátel v naší sociální bublině nalezneme. Například už lidé, se kterými jsme vyrůstali na základní škole, budou velmi často ti, se kterými nesdílíme stejné názory. Jejich životní trajektorie se totiž vyvíjela úplně jinak než ta naše. Dnes si vyhledáváme přátele, kteří jsou nám názorově i hodnotově bližší. Ale bližší jsou nám velmi pravděpodobně také na základě příjmu, kolik umí jazyků a jak tráví volný čas.

A jak tedy funguje zmíněný algoritmus?

Michal Kaderka: Facebook vznikl proto, aby generoval peníze. Cílem je tedy monetizovat veškerou činnost, kterou na něm děláme. Je sice bezplatný, ale vydělává na prodeji reklamy. Aby nám mohl reklamu podsouvat, potřebuje, abychom na dané sociální síti trávili co nejvíce času. Proto nás to musí bavit, musíme z toho mít radost a musí nás ten obsah zajímat. Toho Facebook dosáhne právě pomocí algoritmu. Tam analyzuje naši veškerou činnost a předvídá, co by se nám v budoucnu mohlo líbit. Algoritmus tedy sleduje, jak scrollujeme po jednotlivých příspěvcích, jestli je čteme, vracíme se k nim, dáváme like, nebo jestli je komentujeme. To vše pak také propočítává se sítí lidí, se kterou interagujeme, nebo s nimi komunikujeme. Je to poměrně složitý systém, který nám podsouvá informace, které se nám budou líbit a budou konvenovat našemu názoru. Takto dochází ke konfirmačnímu zkreslení. Vlastně docházíme k tomu, že náš názor sdílí mnohem více lidí a tím si ten názor posilujeme. Naopak jsme proto velmi skeptičtí k opačnému názoru, protože velmi pochybujeme o tom, zda je vůbec v rámci společnosti relevantní.
Michal Kaderka je spoluzakladatel Aliance pro otevřené vzdělávání a uznávaný odborník na mediální výchovu. Mediální výchovu vyučuje na Gymnáziu Na Zatlance a ve spolupráci s Vydavatelstvím Taktik lektoruje akreditované kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

Nabídka kurzů DVPP

TAKTIK International, s.r.o., organizační složka
IČ: 284 95 802
Argentinská 1621/36
170 00, Praha 7
Obchodní podmínky

Kontakt
Zákaznická linka: 226 256 081
Linka pro fakturaci: 226 256 084
Email: taktik@Etaktik.cz
GDPR

Sklad:
Komořanská 326/63
Praha 12, 14300

Kontaktní formulář
Zde klikněte


Pokud si přejete dostávat aktuální novinky, zadejte Váš e-mail.

Stiskem tlačítka "Odeslat" souhlasíte s tím, že vás naše společnost může kontaktovat za účelem řešení vašeho požadavku. Více informací o nakládání s osobními údaji naleznete v Souhlasu o zpracování osobních údajů.